Heineken ziet verschillende mogelijkheden om te groeien in de Verenigde Staten. De grootste uitdaging blijft daarbij om het eigen merk te laten groeien, stelde analist Richard Withagen van SNS Securities maandag op basis van een update die de ceo van de Amerikaanse divisie van de brouwer vrijdag gaf.

Heineken wil zijn eigen merk in de VS, nog altijd goed voor 50 tot 60 procent van de verkopen op de Noord-Amerikaanse markt, nieuw leven inblazen. De afgelopen tijd is de verkoop van het pilsmerk weer aangetrokken, maar daar stonden wel hogere reclame-uitgaven tegenover.

Daarnaast wil Heineken zijn Mexicaanse merken Dos Equis en Tecate laten groeien in de VS. Ook hoopt het bedrijf te profiteren van de trend dat Amerikaanse bierdrinkers steeds meer verschillende merken en soorten kopen. Het ziet veel groeimogelijkheden in de verkoop van zijn eigen zogenoemde ‘variety pack’.

Winstgevendheid

Het bierbedrijf deed geen uitspraken over de winstgevendheid in de VS. Desgevraagd werd wel aangegeven dat winstgroei moet komen van hogere volumes en efficiencyverbeteringen. Volgens SNS is de winstgevendheid in de VS de afgelopen 2 à 3 jaar niet toegenomen.

SNS hanteert een reduce-advies voor Heineken, dat maandag rond 10.15 uur 1,3 procent in de min stond op 51,10 euro. Eerder op de dag verlaagde Credit Suisse zijn advies voor Heinken van neutral naar underperform.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl